Tatranská Haute route za jeden deň 15.2.2020

20.02.2020 08:09

/Popradské pleso vlaková zástavka-Východná Železná brána-sedlo Prielom-Priečne sedlo-Baranie sedlo-Brnčalka/25km/+2500m/8:53 hod

Nápad prechodu Tatranskej Haute route nosím v hlave už zo dva roky. Po tom, ako si môj lezecký parťák Kristián Polonec kúpil skialpy a vyskočilo pekné počasie v Tatrách nebolo o čom rozmýšľať. Kristián vlastní skialpy síce len pár mesiacov, ale skúsenosti s lyžovaním už nejaké má. Z nášho doterajšieho pôsobenia na lyžiach súdim, že za tú krátku dobu už stihol nabrať potrebný skill na obdobný počin. Jednak kondične, ale hlavne technicky. Ďalším aktérom prechodu je Martin Blahušiak, s ktorým som sa síce doteraz nepoznal, ale z Kristiánovho rozprávania súdim, že vzhľadom na jeho kondičnú prevahu bude ideálnym ťahúňom. Chceme si byť istý dobrým počasím a načasovaním, preto keď vyskakuje štvrtok ráno sľubná predpoveď, volám na Popradské pleso a Majlátovu chatu kvôli ubytovaniu. Obe majú obsadené. Plán vyraziť sobotu ráno z chaty padá. Nevadí.

Odchod teda 7:30 z parkáča pri vlakovej zastávke Popradské pleso. Ťapkáme si hore asfaltkou, nálada je dobrá, rozprávame sa. Obloha modrá s pár oblakmi, ktoré sa trhajú. Kúsok pred Popradským začínajú vykúkať dominanty ako Vysoká, Volia Veža, Východná železná brána, do ktorej smerujeme. Prefrčíme popri chate, nezdržujeme sa. Cez úvod Zlomiskovej doliny to ide hladko. Kosodrevina je prekrytá snehom. Stopa je natiahnutá. Po ceste predbiehame dve skupinky skialpinistov. Pod Ľadovým plesom vedie stopa zľava obchádzkou poza hrb. My volíme kratšiu cestu po vlastnej stope žliabkom priamo k plesu. To obachádzame traverzom zľava. Sneh v otočkách ako tak drží nezošúchavame sa. Teda až na jeden dvoj metrový flek, kde je sneh vyfúkaný do betónu. Vyťahujeme z batoha cepín, sekáme ho do tvrdého podkladu, čo zabraňuje podšmyknutiu. Prešlapanou stopou strmo stúpame až do sedla Východnej železnej brány. Jedna otočka za druhou. A sme hore. Zhovárame sa s chlapom, čo šiel kus pred nami. Vraciam mu 20eur ktoré vytratil v stúpaní.

Strhávame pásy a šup ho dole, prvá jazda prekvapila, lyžujeme v prašane. Hrobové ticho Gerlachovských spádov prerušujú iba naše výkriky z parádnej lyžovačky. Ľadový prah je vysnežený, dá sa ním na pohodu prelyžovať. Pár oblúkov v zbiehajúcej sa Kačacej dolinke, a už traverzujeme doprava po stopách od Poliakov pred nami. Lepíme pásy, obdivujeme okolité steny Kačacieho mnícha s Rumaňákom, pekné. Hore Litvorovou to ide dobre, metre stúpajú, nohy ešte vládzu. Kúsok pod poľským hrebeňom vystupujeme z tieňa a cítime silu obedného slnka. Praží. Na lyžiach sa dá dobrých 20 metrov pod Prielom, vyššie je už úzko a strmo.  Lyže idú na chrbát, mačky netreba.  V sedle prehadzujem pár slov s Poliakmi, čo natiahli stopu. Čakám na chalanov, za chvíľu sú tu, robíme si spoločnú fotku, lyžujeme dole.

Sneh opäť dobrý, práši sa. Nájsť si stopu nie je ťažké, doteraz nás tadiaľto lyžovalo iba pár. Na zbojníčke kopec turistov, zastavujeme sa, oddychujeme. Nejaké to náhodné stretnutie, zdravíme sa so známimi. Nestrácame čas, napiť sa, niečo pod zub a pokračujeme smer  Priečne sedlo. Popod Ostrý štít toho začínam mať už celkom dosť, slnko nám pečie na hlavy. Prichádzame pod záverečná výšvih. Na lyžiach ťapkáme rozrytým terénom. Stopa je, drží to. Sneh sa pôsobením slnka mení na hutnú kašu. My však lyžujeme do druhej strany, nevadí nám to. Sme hore. Stojí tu s nami partia blavákov, z MSD odspodu prichádzajú dvaja skialpinisti. V sedle je veľa ľudí a málo miesta.

Rýchlo balíme, púšťame sa dole. Týmto smerom podľa stôp lyžovalo iba pár ľudí. Zvrchu úzko a strmo, hlavne opatrne. Je to tu pomerne rozryté od výstupových stôp, preto si to veľmi nepúšťame. Dole nižšie to v tieni začína zarezávať. Čakáme sa pod žltou lávkou a rozhodujeme čo ďalej. Chatu obchádzame, zásoby jedla a vody sú na posledné stúpanie do Baranieho sedla dostačujúce. Mne síce čaj už došiel, Martin má ale termosku, ktorú doteraz neotvoril. Jeho chutný čaj mi prichádza vhod. Naprieč Spišskými plesami sa napájame na stopu vedúcu do Baranieho. Nohy bolia, miestami vzlykám od vyčerpania. Na každé z dnešných stúpaní som si pripravil jednu tyčinku, momentálne dojedám poslednú. Jesť mi od vyčerpania nechutí a z tyčinky si zalamujem iba polovicu. Pred sebou vidím našich sparingov, Poliakov. Tí taktiež vyzerajú vyčerpane, vyrážali 5:30 z Popradského plesa. Stopa je miestami rozbombardovaná od zostupujúcich peších Turistov. Som vyčerpaný, nehovorím im nič. Kristián je rád keď vidí, že mám toho dosť, aspoň v tom nie je sám. Martin si šlapká kúsok za nami. Konečne sme v sedle, posledné stúpanie za nami. Hurá. Pomaličky prichádza aj Martin s Poliakmi. Vychutnávame si panorámy zapadajúceho slnka. Zdieľame s Poliakmi zážitky z dnešného dňa. Prezúvame. Veľká Zmrzlá dolina nás víta tieňom a chladom.

Po celom dni je to tu už pekne rozjazdené, nohy melú z posledného. V zjazdoch sa čakáme, hľadáme nevyjazdené plochy. Vo fľaške pól metrové bubny, s rýchlosťou to nejak nepreháňame. V závere to už len pustiť dostatočne rýchlo, nech nemusíme paličkovať popri plese. Sme pri chate (Brnčalke). Skvelý pocit. Opäť náhodné stretnutia. Preberáme dojmy z dnešného dňa pri pive. Zaplavuje nás radosť z pekného dňa stráveného s kamarátmi v horách. Chalani to zvládli na jednotku. Kondične sme na tom boli zhruba rovnako, nebolo potrebné sa nikde čakať. Celý čas to plynulo hladko, bez komplikacií. Zjazd na Bielu vodu stíhame ešte za svetla. Späť k autu sa dostávame najprv autobusom, potom vlakom s menšou zastávkou v Starom Smokovci.

Peter

Link na fotky: https://drive.google.com/open?id=1-GriyQpdR9M3RvosVM2OXZoCtsf8VaD0

Link na video: https://www.facebook.com/martin.blahusiak/videos/3671227609586014/

Späť

Žiarske kamzíky

Detské lezecké preteky 2023- Kalamárka – Dolné skaly

24.06.2023 08:30
  Usporiadateľ: HK JAMES Žiar nad Hronom   Miesto: Kalamárka- Dolné skaly   Čas: 24.06.2023, sobota   Pre koho: pozvané horolezecké kluby   Povinná registrácia: 07.06.2023- 20.06.2023   Prihlasovanie súťažiacich bude prebiehať na stránke...

organizačné pokyny Mikulášskych pretekov 2022

07.11.2022 22:18
Usporiadateľ:  HK JAMES Žiar nad Hronom Miesto: bouldrovka (1 základná škola Ul.Dr.Janského č.2 vchod pri telocvični) Dátum: 3.12.2022 Pre koho: pozvané horolezecké kluby Povinná registrácia: do 25.11.2022   Počet účastníkov je limitovaný....

Detský krúžok 2022

04.10.2022 07:01
Detský krúžok je každý  Utorok od 16:00 do 19:00  na bouldrovke 1.ZŠ.

Detský Lezecký Krúžok ,,Zápis,,

08.09.2022 06:26
Krúžok je určený pre deti od 5. ročníka ZŠ Krúžky sú raz týždne vždy v utorok Zaregistruj sa a vyplň dotazník na www.lezenie.eu Prvé stretnutie pre registrovaných  bude 20.9.2022 o 16.00 na Bouldrovke  (1. základná škola bočný vchod z ľavej strany) Bližšie...

Detsky krúžok

24.09.2021 06:48
Detský krúžok je každý  Utorok od 16:00 do 17:00  Štvrtok od 17:00 do 19:00  na bouldrovke 1.ZŠ. Pridte Nás pozrieť a vyskúšať si lezenie.

nábor 2020

11.10.2020 19:57
13.10.2020 o 16:00 na bouldrovke 1.ZŠ sa uskutoční nábor nových členov, bližšie informácie sa dozviete na mieste.

Kto sú Žiarske kamzíky?

11.10.2020 00:00
Žiarske kamzíky sú vlastne malí členovia detského horolezeckého klubu, ktorý patrí pod HK James Žiar nad Hronom . Stretávajú na našej bouldrovke, kde pod dohľadom našich lezeckých inštruktorov cvičia, učia sa ako liezť, zlepšujú si kondičku a zároveň cez lezenie vonku na skalách sa u nich pestuje...

Zoznam členov

2023

09.03.2023 09:46
Por.číslo Meno a priezvisko 1 Veronika Matejíčková 2 Martin Ďurčík 3 Andrej Oravec 4 Zuzana Červienková 5 Ela Boboková 6 Michal Binder 7 Pavel Budáč 8 Ivana...

2020

12.10.2020 19:57
Beňová Lýdia Bíreš Matúš Bosáková Beáta Čanigová Miriama Čech Norbert Dobias  Rastislav Drienko str. Peter Drienková Katarína Drienková Zuzana Fialek Peter Fialeková Katarína Firáková Lívia Göth David Göthova Jana Gracík  Bohumil Grolmus Ján Grolmusová...

2019

22.11.2019 18:53
Zoznam členov 2019: Bača Peter Beňová Lýdia Čech Norbert Dobias Rastislav Drienko Peter Drienková Katarína Heriban Tomáš Bíreš Matúš Fialek Peter Fialeková Katarína Grolmus Ján Grolmusová Petra Hrmo Ivan Igaz René Kapustová Zuzana Konôpka Ján Konôpková Lenka Konôpková...

1995

08.04.1995 18:00
Milan Trubač Miroslav Kúdela Peter Drienko Ivan Hrmo Martin Valach Jaroslav Kosorínsky Katarína Drienková Adriana Kúdelová Zdenka Valachová Andrea Kosorínska Vladimír Dekýš Viktor Jánoš Peter Kováč Stanislav Hrnko Andrej Vrbický Mária Fridrichová Adriana Výrostková Ružena...

Vyhľadávanie

© 2010 Všetky práva vyhradené.